Detail Journal
Author Siti Aminah
Kategori Betrik
Download 2016_JURNAL.pdf
Judul MULTIMEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS PADA SMA PGRI PAGARALAM
Abstract Abstract: The increased competitiveness and competitive advantage from all sectors, demands that humans have the ability of increasingly good quality in the field of Human Resources (HR), science and technology, so that man still able to survive in life. One of the tools that must be mastered in the era of globalization is the ability to communicate in English, so English is emphasized mastery in Indonesia. Research Multimedia learning English in SMA PGRI Pagaralam aims to develop and evaluate multimedia software learning English to high school students. Stages of the study include Concept, Design, Material Collecting, Assembly, Testing. Concept phase includes determining the scope, identify the characteristics of the students. Stage design includes determining system specifications and system views. Collecting material phase includes the collected material according to the needs. Assembly phase where all objects or multimedia materials created. The final stage of the Testing and Distribution, testing consisting of alpha testing by subject matter experts, the beta test by students whereas, distribution stage distribution was not the way multimedia system. Multimedia learning that have been developed consist of materials and exercises in the form of reading, writing, listening and listening to the video.
Keywords: Multimedia learning, English, High School Students
Abstrak: Meningkatnya daya saing dan keunggulan kompetitif dari semua sektor, menuntut manusia untuk mempunyai kemampuan yang semakin berkualitas baik dalam bidang Sumber Daya Manusia (SDM), ilmu maupun teknologi, agar manusia tetap mampu bertahan dalam kehidupannya. Salah satu sarana yang harus dikuasai dalam menghadapi era globalisasi tersebut adalah kemampuan berkomunikasi dengan bahasa Inggris, sehingga bahasa Inggris sangat ditekankan penguasaannya di Indonesia.Penelitian Multimedia pembelajaran bahasa Inggris pada SMA PGRI Pagaralam ini bertujuan untuk mengembangkan dan mengevaluasi perangkat lunak multimedia pembelajaran bahasa Inggris untuk siswa Sekolah Menengah Atas. Tahapan penelitian ini meliputi Concept, Design, Material Collecting, Assembly, Testing. Tahap concept meliputi penentuan ruang lingkup, identifikasi karakteristik siswa.Tahap design meliputi penentuan spesifikasi sistem dan tampilan sistem. Tahap material collecting meliputi pengumpulan bahan yang sesuai dengan kebutuhan. Tahap assembly dimana semua objek atau bahan multimedia dibuat.Tahap akhir yakni Testing dan Distribution, testing terdiri atas uji alpha oleh ahli materi, uji beta oleh siswa sedangkan, tahap distributioncara pendistibusian sistem multimedia. Multimedia pembelajaran yang telah dikembangkan ini terdiri atas materi dan latihan dalam bentuk reading, writing, listening dan menyimak video.
Kata kunci: Multimedia pembelajaran, Bahasa Inggris, Siswa SMA